3 miljoen mensen in Nederland van 16 jaar en ouder hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen.

Factsheet
Gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
De Nederlandse zorg is voor veel mensen te ingewikkeld. Dat geldt zeker voor ruim één op de drie Nederlanders: mensen voor wie het moeilijk is om medische informatie te vinden, te begrijpen, te beoordelen en toe te passen.¹ Een deel van de mensen voor wie de zorg te ingewikkeld is, heeft moeite met lezen en schrijven. Sommigen zo veel dat het hun dagelijks leven beïnvloedt.
Wat zijn gezondheidsvaardigheden?
We maken onderscheid tussen gezondheidsvaardigheden op persoonlijk niveau en op organisatorisch niveau.
Persoonlijk niveau
Persoonlijke gezondheidsvaardigheden zijn vaardigheden van mensen om informatie over gezondheid te verkrijgen, te begrijpen, te beoordelen en te gebruiken wanneer ze gezondheidsgerelateerde beslissingen moeten nemen.
Drie typen vaardigheden spelen een rol²:
- Functioneel (zoals lezen en schrijven, rekenen, zoeken op internet)
- Interactief of communicatief (zoals begrijpend lezen, abstract denken, hoofd- van bijzaken scheiden, reflecteren)
- Kritisch (zoals toepassen van informatie, ordenen, vooruitdenken, prioriteiten stellen)
Deze ‘gezondheidsvaardigheden’ kunnen verschillen van persoon tot persoon en zijn contextafhankelijk. Hoe complexer de situatie waarin iemand zich bevindt, hoe sneller er een mismatch is tussen de persoon en de zorgomgeving.¹ Bij veel stress nemen gezondheidsvaardigheden vaak af. Na een slecht-nieuwsgesprek is het bijvoorbeeld voor de meeste mensen onhaalbaar om het meteen over behandelingen te hebben.
In het dagelijks leven hebben mensen die minder gezondheidsvaardig zijn onder andere moeite met:
- medicijnen op de juiste manier innemen
- de weg vinden in het ziekenhuis
- zoeken op het internet (digitale vaardigheden)
- (uitnodigings)brieven en mails begrijpen
- folders, websites, formulieren, bijsluiters begrijpen
- gesprekken met zorgverleners voeren
- uitleg en adviezen begrijpen en in praktijk brengen
Organisatorisch niveau
Gezondheidsvaardige organisaties
Een ‘gezondheidsvaardige organisatie’ is een organisatie die het mensen mogelijk maakt om informatie en (zorg)aanbod te vinden, begrijpen, beoordelen en gebruiken.³,⁴. Een gezondheidsvaardige organisatie is dus toegankelijk en begrijpelijk voor iedereen, ongeacht het niveau van gezondheidsvaardigheden. Alle organisaties die zich richten op patiënten, cliënten, inwoners of algemeen publiek kunnen daar naartoe werken.
Bekijk ons interactieve overzicht van de 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie om direct aan de slag te gaan. Je vindt in dit interactieve model over elk kenmerk tips, instrumenten en trainingen. Ook lees je voorbeelden van andere organisaties die hierin al stappen hebben gezet.
Feiten en cijfers
Ongeveer een op de drie Nederlanders heeft moeite met het vinden, begrijpen en beoordelen van gezondheidsinformatie.
Laaggeletterdheid
- 3 miljoen mensen in Nederland van 16 jaar en ouder hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen.5
- Moeite met lezen en schrijven komt meer voor onder mensen met een opleiding tot mbo-niveau 2, ouderen en oudere mensen met een migratieachtergrond.6,1
- De grootste groep mensen die moeite heeft met lezen en schrijven (45%) bestaat uit ouderen met een Nederlandse achtergrond en een middelbaar opleidingsniveau.7
- 14% van de 15-jarige leerlingen in Nederland heeft grote moeite met het begrijpen van hun schoolboeken. Deze groep loopt het risico om op latere leeftijd moeite te blijven houden met lezen en schrijven.7
- 42% van de mensen die alleen basisonderwijs gevolgd hebben, is laaggeletterd. Dit percentage neemt sterk af als het onderwijsniveau stijgt.8
Gezondheidsvaardigheden
- Ongeveer een op de drie Nederlanders (35%) heeft moeite met het vinden, begrijpen en beoordelen van gezondheidsinformatie.1 Voor hen is de zorg te ingewikkeld.
- Mensen voor wie de zorg te ingewikkeld is geworden, belanden vaker op de spoedeisende hulp of in een ziekenhuisopname.9
Digitale zorg
- Bijna één op de vijf volwassenen Nederland heeft moeite met digitale zorg. Als je moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen, is de kans ook groter dat je moeite hebt met digitale zaken. In de factsheet ‘Digitale vaardigheden’ lees je hier meer over.
Een te ingewikkeld zorgsysteem
Een te ingewikkeld zorgsysteem heeft grote impact op gezondheidsuitkomsten, het zorggebruik en de zorgkosten voor mensen die moeite hebben met gezondheidsinformatie vinden, begrijpen, beoordelen en toepassen:1
- Mensen voor wie de zorg te ingewikkeld is, hebben vaker chronische aandoeningen, zoals astma, COPD, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.10,11
- Te ingewikkelde gezondheidsinformatie kan leiden tot problemen bij het volgen van medische adviezen en het innemen van medicijnen.12
- Mensen voor wie de zorg te ingewikkeld is, hebben meer kans op een ziekenhuisopname, een heropname of een ongepland zorgbezoek.13
Verschillen in gezondheidsvaardigheden herkennen
Een belangrijke aanwijzing dat de zorg te ingewikkeld is voor iemand is opleiding: tot mbo-niveau 2 of minder dan tien jaar onderwijs in het land van herkomst. Andere signalen zijn moeite met het vertellen van een chronologisch verhaal, vermijden van lees- en schrijfsituaties, ongemakkelijk of boos worden als er te veel vragen worden gesteld, te laat komen of op de verkeerde dag komen.
Signalen beperkte gezondheidsvaardigheden
Er zijn verschillende signalen dat iemand moeite heeft met lezen, schrijven en/of gezondheidsinformatie. Bijvoorbeeld:
• De patiënt vermijdt duidelijk lees- en schrijfsituaties.
• De patiënt leest niet mee bij uitleg van een folder of tekst op een scherm.
• De patiënt is ongemakkelijk bij de vraag iets op te schrijven of te lezen.
Herken je er een aantal bij jouw patiënt? Ga dan op een respectvolle manier het gesprek aan. Normaliseer dat de zorg voor veel mensen te ingewikkeld is geworden en dat veel mensen moeite hebben met lezen en schrijven. Vraag bijvoorbeeld: ‘We weten dat veel mensen moeite hebben met het invullen van formulieren. Hoe is dat voor u?’.
Tips voor begrijpelijke communicatie
Wanneer de zorg voor iemand te ingewikkeld is, kan dit door zorgprofessionals worden verward met onverschilligheid of het gebrek aan motivatie voor een behandeling. Maar vaak begrijpt een patiënt de uitleg of een vraag van een zorgprofessional niet goed.
Voorbeeld: Een patiënt met een zere knie begrijpt het advies om ‘meer te bewegen’ niet en volgt daardoor het advies niet op. Voor deze persoon is er namelijk geen relatie tussen meer bewegen als oplossing voor het probleem van de zere knie.
Het is daarom van belang om begrijpelijk te communiceren. Neem bijvoorbeeld:
- Extra tijd om de patiënt dingen uit te leggen.
- Gebruik woorden op B1-niveau, wees concreet en vermijd jargon, abstracties en beeldspraak.
- Gebruik beeld- of audiovisueel materiaal ter ondersteuning.
- Maak ook gebruik van de terugvraagmethode. Vraag bijvoorbeeld: ‘Ik heb een heleboel verteld en ik ben benieuwd of ik het goed heb uitgelegd. Wat gaat u thuis vertellen?’
Bekijk voor een overzicht van gesprekstechnieken, e-learnings en trainingen over begrijpelijke communicatie de volgende kenmerken van een gezondheidsvaardige organisatie:
Communicatief vaardige medewerkers
en
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Over Pharos
Gebruikte bronnen
- Rademakers, J., Heijmans, M. Kennissynthese 2024. Gezondheidsvaardigheden in Nederland: actuele kennis en inzichten. Utrecht: Nivel, 2024. 46 p.
- Nutbeam, D., (2000) Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International, Volume 15, Issue 3, September 2000, Pages 259–267
- Healthy People 2030, n.d.
- WHO (2022), Health literacy development for the prevention and control of noncommunicable diseases: Volume 1
- PIAAC 2024 PIAAC onderzoek
- Buisman, M., Allen, J., Fouarge, D., Houtkoop, W., & Velden, R. van der (2013). PIAAC: Kernvaardigheden voor werk en leven. Resultaten van de Nederlandse survey 2012. Den Bosch: ecbo.
- Greef de M., Segers M., Nijhuis J. (2013). Feiten & cijfers geletterdheid: overzicht van de gevolgen van laaggeletterdheid en opbrengsten van investeringen voor samenleving en individu. Stichting Lezen & Schrijven i.s.m. Universiteit Maastricht. Den Haag.
- Buisman M & Houtkoop W (2014). Laaggeletterdheid in kaart. Expertisecentrum beroepsonderwijs en Stichting Lezen & Schrijven
- Berkman ND, Sheridan SL, Donahue KE, Halpern DJ, Crotty K. Low health literacy and health outcomes: an updated systematic review. Annals of Internal Medicine, 2011; 155(2):97-107.
-
Kickbusch I., Pelikan, J.M., Apfel, F., Tsouros, A.D. (2013). Health literacy. The solid facts. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
-
Koh H.K., Berwick D.M., Clancy C.M., Baur C., Brach C., Harris L.M., Zerhusen, E.G. New federal policy initiatives to boost health literacy can help the nation move beyond the cycle of costly ‘crisis care’. Health Affairs, 2013, 32(9): 1474-1481
-
Persell S.D., Karmali K.N., Lee J.Y., Lazar D., Brown T., Friesema E.M., et al. (2020). Associations between health literacy and medication self-management among community health center patients with uncontrolled hypertension. Patient Preference and Adherence, 14, 87-95.
-
Berkman N.D., et al. Low health literacy and health outcomes: an updated systematic review. Annals of Internal Medicine, 2011, 155(2): 97-107.